Aktuelle projekter

På Aalborg Tekniske Gymnasium er der igangsat internationale mobilitetsprojekter for lærere og elever.

Future Food 2021

Projektet er et strategisk skolepartnerskab i EU’s rammeprogram ERASMUS, projektet løber i perioden 2019-2021 og involverer fem forskellige gymnasieskoler i EU. Skolerne præsenteres nedenfor. I hvert projektår sender de deltagende skoler 5-6 elever til, sammen med 2 lærere, at deltage i internationale workshops. Fokus for projektet er FUTURE FOOD gennem en videnskabelig tilgang og udveksling af god praksis skolerne imellem indenfor tre områder: strategiske, pædagogiske og læringsmæssige områder.

Skolerne vil gennem projektet arbejde med FNs verdensmål for bæredygtig udvikling. Der vil blive arbejdet med emnet FOOD med afsæt i fagene bioteknologi, matematik, kemi, biologi, fysik, samfundsfag, historie, engelsk, teknologi m.fl.

Fokusområderne for de forskellige workshops fremgår ved hver præsentation nedenfor.

Først en præsentation af de deltagende skoler:

Præsentation af medvirkende skoler

Lycée Scientifique et Technologique Nicephore NIEPCE, Chalon Sur Saône, France

http://www.cite-niepce-balleure.fr/

BG Georgigasse (Graz International Bilingual School) Graz, Østrig

http://www.gibs.at/

Forløb med Future Food

London

Studieretningerne Beredskabslinjen og Sundhedsteknologi var i løbet af efteråret 2021 og foråret 2022 på 2 ugers ophold i London, finansieret af EUs Erasmus+ program. Eleverne boede hos lokale værtsfamilier, og fik på den måde lov til at opleve byens hverdagsliv, kultur og mangfoldighed helt tæt på.  

Omdrejningspunktet for opholdene var dog at smage på det engelske arbejdsmarked i løbet af et praktikforløb. Eleverne fik derfor både afprøvet og udbygget deres sproglige kompetencer og deres evne til at fungere på og bidrage til en arbejdsplads med både engelske og internationale ansatte. Som forberedelse til dette gik de første par dage i London på sprogskole i Greenwich, og inden afrejsen udarbejdede hver elev et Europass CV, dels med henblik på at matche dem med de rette virksomheder, men især fordi det at kunne lave et professionelt CV er en vigtig erhvervskompetence, som kan bruges og videreudvikles igennem hele livet.

I kølvandet på Brexit er der store begrænsninger på hvad man kan som praktikant i London, så alle praktikkerne foregik i virksomheder, der på den ene eller den anden måde arbejder indenfor velgørenhed. Dette var dog en stor øjenåbner for mange af eleverne, der bl.a. fremhæver at noget af det, de tager med sig hjem fra opholdet er oplevelsen af, hvor meget det betyder at kunne gøre en helt konkret og synlig forskel for andre mennesker. En elev udtaler fx at selv de mindste ting kunne betyde en hel del og henviser til en situation, hvor hun gav en bamse til en lille dreng og pige:

  • Bare at kunne se deres øjne lyse op var helt fantastisk og det hele værd. I dag gik det virkelig op for mig, hvor godt vi har det hjemme i lille Danmark.”

Udover praktik og værtsfamilier kan ture som disse også rigtig meget, når det kommer til at skabe sammenhold og fælles oplevelser. Dette er fx tydeligt når man hører eleverne nævne rigtig mange af de fælles oplevelser de har haft. Som eksempler kan nævnes fodboldkamp samt autentisk britisk fodboldkultur og -stemning på Charltons hjemmebane The Valley, som vores samarbejdspartnere fra Twin i London hjalp med at organisere, men så sandelig også elevernes egne oplevelser i form af besøg på turistattraktioner, restauranter, caféer, eller at indtage dagens frokost i Hyde Park eller i nærheden af Greenwich observatoriet med et par af byens utallige og meget menneskevante egern som tilskuere.

Som en sjov lille ekstra oplevelse fik gruppen der var afsted i efteråret 2021 en rundvisning på The Valley og var med i et indslag på Charlton Athletics Youtube kanal. Du kan se indslaget her (starter 22:43 inde i videoen).

Afsluttede projekter

Barcelona

Aalborg Tekniske Gymnasium har elever, som rejser til Barcelona i 3-4 ugers praktik i forskellige startup-virksomheder og oplever den spanske storby.

Eleverne flyver til Spanien sammen med et par lærere og bliver hentet af dem igen, men i den mellemliggende periode er eleverne på egen hånd i Barcelona.

Formålet med praktikopholdet i Barcelona er, at eleverne lærer at klare sig selv og således får en forståelse for den kultur, de befinder sig i. Derudover er Barcelona som destination relevant for eleverne, da byen byder på megen interessant arkitektur og har en iværksætterpuls.

Når praktikopholdet er slut, og eleverne er tilbage på gymnasiet igen, arbejder de videre med iværksætteri og bruger deres praktikvirksomheder i Barcelona som cases.

Opholdet er finansieret ved hjælp af Erasmus+-midler.

I 2022-23 rejser studieretningen Innovation og teknologi til Barcelona. 

Se mere fra 2019-turen i videoen herunder: (du skal acceptere cookies for at kunne se videoen)

London

I løbet af 2.g rejser Beredskabslinjen typisk tre uger til London, hvor de er i praktik hos virksomheder fem dage om ugen. Hjemmefra vælger eleverne, hvilke virksomheder de kunne tænke sig at arbejde i. Derefter forsøger man at matche eleverne op med virksomheder tættest på deres ønsker. Mens eleverne er i London er de privat indkvarteret. 

I efteråret 2019 var Kasper Würtz og Sofie Søgaard afsted, og de kom i praktik hos henholdvis en privat fodboldklub og en cityfarm. 

"Man lærer en helt ny kultur at kende og bliver bedre til at kommunikere," siger Sofie Søgaard, som dog også pointerer, at det i høj grad er op til eleven selv at vælge, hvor meget man vil gå i dybden med det engelske sprog.

Kasper Würtz har overvejet at blive politibetjent, og for ham gav opholdet stof til eftertanke.

"Mennesker er forskellige, og det er helt klart noget, som er godt have i baghovedet i sådan et fag," siger han.

Erasmus+-midler har finansieret opholdet i London.