Sundheds- teknologi

Profilfag:

Idræt B

Bioteknologi A

Sundheds­teknologi

Forstil dig skadestuen på et hospital. For at sikre den optimale behandling af tilskadekomne, vil der være en bred vifte af sundhedsfaglige professionelle, der skal understøtte og samarbejde med hinanden på den helt rigtige måde. 

Når ambulanceredderen rykker ud, er det f.eks. for at yde livreddende førstehjælp, samt opstart af diagnosticering og indledende behandling. På skadestuen vil der være sygeplejersker og læger der, med udgangspunkt i ambulanceredderens forklaringer, overtager behandlingen. Ofte anvendes højt specialiseret medikoteknisk udstyr, udviklet af eksempelvis ingeniører i sundhedsteknologi, der kan understøtte lægens analyser og diagnoser, så den rigtige behandling kan blive igangsat hurtigst muligt. Og under hele forløbet vil også hospitalslaboranten og radiologen understøtte lægen i diagnose og beslutningstagen med eksempelvis analyser og scanningsbilleder. 

Når den tilskadekomne er kommet sig efter en ulykke, så vil der ofte være behov for fysioterapeuten til at tilrettelægge den rigtige form for genoptræning, og ergoterapeuten til at hjælpe borgeren med at løse udfordringer grundet eksempelvis varige mén. Her er målet altid at gøre borgeren så selvhjulpen som mulig. Derfor er der behov for ingeniører med indsigt og viden til at udvikle fremtidens teknologier til at hjælpe patienter og sundhedspersonale. Det kunne f.eks. være teknologier som proteser, scanningsteknologier samt selvmonitorering- og behandlingsapplikationer.

Kunne du forestille dig en fremtid, hvor du dagligt er med til at redde liv og behandle andre mennesker, enten direkte eller gennem teknologi og ingeniørvidenskab, så skal du vælge studieretningen sundhedsteknologi. I din daglige undervisning vil der ofte være forløb og case-opgaver, som ruster dig til at læse videre og på sigt arbejde inden for den brede sundhedssektor. Studieretningens fag belyser sundhedssektoren fra forskellige vinkler, så du i sidste ende står bedre rustet til at læse videre inden for sundhedssektorens brede udbud. Profilfagene Bioteknologi A og idræt B giver dig relevant viden om menneskets fysiologi og anatomi, ligesom teknologifaget ruster dig til at arbejde med udvikling og innovation af teknologier anvendt i sundhedssektoren. Yderligere vil du gennemføre et førstehjælpskursus under dit gymnasieforløb, ligesom du vil opleve ekskursioner til relevante aktører inden for medicin og sundhedsteknologi. 

Med denne studieretning bliver du rustet til at videreuddanne dig til læge, fysioterapeut, ergoterapeut, sygeplejerske, ingeniør i sundhedsteknologi og meget mere.

Studieretningen er placeret på gymnasiet i Friis på Nyhavnsgade.

Tilmeld dig på optagelse.dk.

Fag og niveauer

Profilfag/studieretningsfag

  • Bioteknologi A

  • Idræt B

Obligatoriske fag

  • Teknologi B

  • Idéhistorie B

  • Fysik B

  • Matematik B

  • Dansk A

  • Engelsk B

  • Kemi B

  • Informatik C

  • Samfundsfag C

  • Teknikfag A - 

    vælg mellem:

    • Udvikling og produktion

      • Elektronik

      • Maskin

      • Tekstil

    • Byggeri og energi

      • Arkitektur

      • Konstruktion

    • Proces, levnedsmiddel og sundhed

      • Bioteknologi

      • Gastroscience

      • Livsstil og sundhed

    • Digitalt design og udvikling 

Valgfag

  • 1 C-fag eller

  • 1 løft

Forslag til valgfag: 

Løft kunne være: matematik A, teknologi A, engelsk A, samfundsfag B, fysik A eller kemi A.

C-fag kunne være: innovation C, materialeteknologi C, psykologi C, tysk C, filosofi C, mediefag C, musik C, programmering C eller erhvervsøkonomi C.

PROJEKTER i fagene

De forskellige fag i studieretningen toner ofte indholdet i fagene til at omhandle et eller flere aspekter omkring sundhed. Nedenfor ses et par eksempler på nogle af de projekter, som du kan opleve i studieretningen:

Projekter i bioteknologi

Projekter i idræt

Projekter i kemi

Victoria Elvira Holst, elev på Sundhedsteknologi

Victoria Elvira Holst er 18 år, bor i Storvorde og går i 2.g på Sundhedsteknologi

Victoria skiftede efter et år på STX til HTX, da hun savnede et større fokus på den praktiske del i undervisningen med mulighed at udføre forsøg. Victoria har også altid været optaget af de naturvidenskabelig fag, og på HTX får hun mulighed for at fordybe sig i de fag, som optager hende mest. Læs hele interviewet med Victoria herunder.

Hvorfor valgte du Aalborg Tekniske Gymnasium? Og hvilke overvejelser havde du ellers?

Jeg gik et helt år på STX, før jeg fandt ud af, at det var overhovedet ikke det, jeg skulle. Derfor skiftede jeg til HTX, hvor det er mere praktisk og med mulighed for at udføre forsøg, i stedet for at det er så teoretisk tungt. Og på HTX får jeg også lov til at fordybe mig i de naturvidenskabelige fag fremfor for eksempelvis tysk.

Hvilken studieretning har du valgt og hvorfor?

Jeg har valgt Sundhedsteknologi, som var en helt ny studieretning, da jeg skulle vælge. Jeg valgte den, fordi jeg synes at sundhed, medicin og det at hjælpe andre mennesker er megafedt. Helt generelt synes jeg, at kroppens fysiologi og anatomi er vildt spændende, og så går emner i fagene og de planer, jeg har for fremtiden, bare op i en højere enhed.

Hvad er det bedste ved din studieretning?

Det er svært at svare på, for jeg synes, der er mange ting, der er gode... Men jeg synes, det er vildt fedt, at skolen lægger meget vægt på, at vi kommer på ture ud af huset. Eksempelvis har vi været på besøg i Medicinerhuset (Aalborg Universitetshospital), hvor vi mødte en kirurg og fik lov til at operere på et plastikknæ. Vi har også været på Aalborg Universitet og møde elever på medicin og sundhedsteknologi-fagene.

Noget andet som er virkelig fedt er, at vi altid har mulighed for at arbejde med vores projekter i laboratoriet. Lærerne står altid til rådighed, og fordi de er så passionerede, vil de altid gerne hjælpe os i gang.

Hvad er det fedeste projekt, du har været involveret i?

Det er et teknologiprojekt, hvor vi udviklede en nikotin-pille som erstatning for nikotintyggegummiet, og hvor vi fik lov til at eksperimentere med nikotin, selvom det er sundhedsskadeligt.

Hvordan er studiemiljøet på Aalborg Tekniske Gymnasium?

Vi har gode fællesområdet, og mange aktiviteter vi kan deltage i. Vi bliver også blandet til gymnasiefesterne. Alle er megavenlige, og vi har alle sammen noget, vi synes, der er fedt inden for et fælles område.

Hvad laver du i din fritid?

Jeg har tidligere spillet meget fodbold, men nu bruger jeg mest tid på venner, familie, lektier og afleveringer.

Hvad er dine planer for fremtiden?

Jeg vil gerne noget inden for det sundhedsfaglige område. Jeg har altid gerne ville være kirurg, i hvert fald læse medicin, men efter de mange ture ud af huset, så har jeg fundet ud af, at det er måske slet ikke det, jeg skal. Vi har lige været en tur til Aarhus, hvor hørte om biomedicin, og det synes jeg også lyder megaspændende. Det har givet mig en bevidsthed om, at der er mange flere ting, man kan, inden for feltet, end jeg lige gik og troede. Jeg er blevet opmærksom på, at jeg måske ikke skal være så fast besluttet på én ting.

Studieture

Vi arbejder på at oprette en studietur til Amsterdam, hvor eleverne blandt andet vil komme ind under huden på den komplekse menneskekrop på Body Worlds Amsterdam. Kroppene på udstillingen er doneret af virkelige mennesker, og eleverne vil komme på en rejse, hvor de vil få indsigt i, hvordan lykke påvirker krop og sjæl. Derudover vil de komme tæt på, hvordan sygdomme ser ud i den virkelige menneskekrop fx hvordan rygning giver sorte lunger.

Ajax er Amsterdams store fodboldklub. Der vil være mulighed for komme på besøg på Johan Cruijff ArenA stadion, som er AFC Ajax´s hjemmebane. Her vil du blive taget med til spillerbænkene, banerne samt områder, der normalt ikke er adgang til.

Cannabis har vist at have gavnelige medicinske effekter. En mulighed kunne være at besøge cannabis medicinske museum i Amsterdam, hvor eleverne igennem interaktive øvelser vil få en dybere forståelse af cannabisplantens økosystem og dets udnyttelse.

Amsterdam er en hyggelig by med sine mange kanaler og gamle karakteristiske huse. Der bliver rig mulighed for at se byen på en cykel- eller kanalrundfart.

Samarbejde med erhvervslivet

På sundhedsteknologi ønsker vi, ud over et fagligt fokus, at give eleverne en fornemmelse af, hvad det vil sige at videreuddanne sig og arbejde inden for den sundhedsfaglige sektor. Derfor vil man som elev opleve, at der på studieretningen vil være dage ud af huset, hvor vi besøger relevante uddannelser for at blive klogere på forskellige muligheder for videreuddannelse.  

Videre­uddannelse

Med studieretningen Sundhedsteknologi bliver du klædt godt på til at gå videre på uddannelser som:

  • Sundhedsteknologi

  • Folkesundhedsvidenskab 

  • Sundhed og informatik 

  • Medicin

  • Idræt og sundhed 

  • Ernæring og sundhed 

  • Fysioterapeut 

  • Bioanalytiker 

  • Ergoterapeut 

  • Jordemoder 

  • Sygeplejerske 

Se flere uddannelsesmuligheder på adgangskortet

Lærere på sundhedsteknologi

Casper Falborg Nordström Cand.mag. Idræt, Psykologi, Samfundsfag
Daniel Noes Johansen Civilingeniør i Sundhedsteknologi Matematik, Fysik, Teknologi, Programmering, Teknikfag (proces, levnedsmiddel og sundhed, sundhed)
Jacob Norup Maarbjerg Kom/it, Teknikfag (digitalt design og udvikling), Informatik
Jesper Christensen Engelsk, Kom/it, Mediefag
Søren Østergaard Gertsen Cand.scient. Biologi, Bioteknologi

Leder for studieretningen

Peter Toftemark Uddannelsesleder +45 2526 6894