GAMETECH

Profilfag:

Kommunikation/it A

Programmering B

Gametech

Denne studieretning er for dig, som har en interesse i interaktive digitale medier som fx computerspil – en interesse, som rækker videre end blot det underholdende aspekt ved spil og lignende. Udover, at du selvfølgelig synes, det er sjovt at game i det hele taget – så er du også interesseret i, hvordan man faktisk udvikler et spil! For det at udvikle et spil kræver, at man ved noget om flere forskellige discipliner.
I Programmering lærer du fx at programmere (det er selve grundstenen i et computerspil) – men udover kode, så består et computerspil også af andre elementer som gameplay, grafik, lyd/musik og storytelling.

Du er måske også nysgerrig på, hvad computerspil kan bruges til i andre sammenhænge end blot underholdning. For computerspil er stadig et relativt nyt medie, som har potentiale til at løse komplekse problemstillinger i den virkelige verden. Det kan fx være læringsspil om dansk politik, apps med gamification og simulationer i Virtual Reality. 

Du kan tage denne studieretning på gymnasiet i Friis på Nyhavnsgade.

Fag og niveauer


Profilfag/studieretningsfag

  • Kommunikation/it A

  • Programmering B

Obligatoriske fag

  • Teknologi B

  • Idéhistorie B

  • Matematik B

  • Fysik B

  • Dansk A

  • Engelsk B

  • Kemi B

  • Samfundsfag C

  • Biologi C

  • Teknikfag A - 

    vælg mellem:

    • Udvikling og produktion

      • Elektronik

      • Maskin

      • Tekstil

    • Byggeri og energi

      • Arkitektur

      • Konstruktion

    • Proces, levnedsmiddel og sundhed

      • Bioteknologi

      • Gastroscience

      • Livsstil og sundhed

    • Digitalt design og udvikling 

Valgfag

  • 2 C-fag eller

  • 1 løft

Forslag til valgfag

 

Løft kunne være: matematik A, teknologi A, engelsk A, samfundsfag B, fysik A eller kemi A.

 

C-fag kunne være: innovation C, materialeteknologi C, psykologi C, tysk C, filosofi C, mediefag C, musik C, idræt C, eller erhvervsøkonomi C.

PROJEKTER i fagene

De forskellige fag i studieretningen toner ofte indholdet i fagene til at omhandle et eller flere aspekter omkring computerspil. Nedenfor ses et par eksempler på nogle af de projekter, som du kan opleve i studieretningen:

Projekter i programmering

Projekter i kommunikation og it

Projekter i engelsk

Projekter i fysik

Projekter i Idéhistorie

Projekter i dansk

Projekter i matematik

STUDIEREJSER

På GAMETECH-studieretninger har du to muligheder for at komme på rejse med klassekammerater, som har et hjerte, der banker for gaming.

Den obligatoriske studietur går til Gamescom, Køln og Düsseldorf i en lille uge, og på det frivillige studieophold går rejsen til oplevelser og undervisning i Singapore i et par uger.

GAMETECH PÅ GAMESCOM

GAMETECH er en studieretning hvor spil og ”gaming” bliver integreret i og på tværs af fagene, og eleverne på studieretningen har en interesse for computerspil og interaktive medier, der ligger ud over kun at se spil som underholdning. Da studieturen for de to 2.g-GAMETECH-klasser 2019/2020 skulle planlægges, var det derfor helt oplagt at besøge en af verdens største spilmesser, nemlig Gamescom i Köln. Vi glæder os til at tage nye 2.g’ere med til destinationen i august 2020.

Gamescom er verdens største spilmesse

Sloganet for Gamescom er ”The Heart of Gaming”, og når man træder ind af døren til messecentret i Köln er der ingen tvivl om hvorfor dette slogan er velvalgt. Alle de største spiludgivere i verden er samlet på ét sted. Der er stande, hvor besøgende kan komme ind og prøve endnu ikke udgivne spil, der er store scener med både demonstrationer af spil, shows og annoncering af banebrydende nyheder, og der er hundreder af tusinder af besøgende i alle aldre, forbundet af deres fælles interesse for computerspil. Kort og godt trådte eleverne fra GAMETECH ind i spilverdenens hjerte.

På Gamescom er der er rig mulighed for at gå på jagt efter merchandise! 😊

Udover at få en finger på pulsen af spilverdenens nære fremtid, skulle eleverne i løbet af de to dage på messen suge så mange indtryk til sig som muligt, for udover at opleve selve messen, var der faglige opgaver forbundet med besøget. De skulle bl.a. i tekst og billeder udarbejde en anmeldelse af deres oplevelse af Gamescom, og med udgangspunkt i disse oplevelser, skulle de også udvikle koncepter for, hvordan man ved hjælp af gamification kan optimere nogle af oplevelserne, så som det at stå i kø for at komme ind og prøve en af de mange spildemoer - fx Luigi’s Mansion 3 og Call of Duty: Modern Warfare.

SPIL- OG FILMPRODUKTION I SINGAPORE

Den 16. februar - 3. marts 2019 var 16 elever fra GAMETECH i Singapore, hvor de modtog undervisning i spil- og filmproduktion. 

Victor, Dana og Joakim var tre af de elever, der tog afsted. Inden besøget fortalte de lidt om deres forventninger til rejsen.

- Jeg ser det lidt som en forlænget vinterferie, selvom jeg godt ved, at vi skal gå i skole hver dag, for det bliver en fed rejse, hvor vi kommer til at opleve en hel masse. Jeg tror aldrig, jeg får chancen for at opleve noget lignende igen, siger Victor.

- Jeg tror også det bliver helt specielt at opleve en så anderledes kultur sammen med de mennesker, jeg omgås med hver dag. Så det bliver en oplevelse for livet, tilføjer Dana.

- Jeg glæder mig mest til at skulle programmere og til at opleve byen, og se, hvordan de bruger teknik og teknologi anderledes, end vi gør det herhjemme, siger Joakim.

Den skole, GAMETECH besøgte, rummer cirka 30.000 elever fordelt på 5 campusser. I september samme år havde Aalborg Tekniske Gymnasium besøg af en klasse fra Singapore under overskriften ”Game Jam - Genre Without Mechanic”, hvor de producerede spil sammen.

- Det bliver spændende at blive en del af deres undervisningsmiljø, for da de var på besøg her, var det tydeligt, at de var rigtigt gode til programmering. De var hurtige og meget mere specialiserede, end vi var, siger Victor.

Siden besøget har Victor holdt kontakten med én af eleverne fra Singapore.

- Det bliver hyggeligt at ses igen, og jeg glæder mig til at opleve deres kultur. De siger, vi skal smage en Durian, når vi kommer, men den skulle lugte helt forfærdeligt. Jeg tror de har samme forhold til den frugt, som Sverige har til Surströmning, så jeg har ikke helt besluttet mig for, om jeg skal smage den, siger Victor.

 

Videre­uddannelse

GAMETECH er et oplagt valg for dig som drømmer om at arbejde med computerspil og interaktive digitale medier. Studieretningen åbner op for en række forskellige muligheder – både ift. den ”hårde” og ”bløde” del når man taler om it-udvikling.  Du kan fx videreuddanne dig til at blive:

 

Hvis du er nysgerrig på karrieremuligheder i spilindustrien, så kan denne video give dig et indblik i hvilke roller man kan arbejde med HER  

Se også andre videreuddannelsesmuligheder via Adgangskortet 

Lærere på GAMETECH

Jakob Polcwiartek Civilingeniør (cand.polyt.) i sundhedsteknologi Matematik, Fysik, Programmering
Kasper Winther Cand.polyt. (elektronik) Fysik, Matematik, Teknikfag (udvikling og produktion, elektronik)
Michael Bach Kristensen Cand.scient. Fysik, Teknologi, Programmering
Patrick Dahl Nielsen Cand. it i Interaktive Digitale Medier Kom/it, Teknikfag (digitalt design og udvikling)
Rani Ellingsgaard Cand.mag. Engelsk, Idéhistorie
Rasmus Hvass-Raun Cand.IT Teknologi, Teknikfag (digitalt design og udvikling)

Leder for studieretningen

Gitte Rye Larsen Vicerektor +45 7250 5892 +45 2526 6892