“Det er en megaspændende proces med jeres elever, og sikke et flot arbejde eleverne havde lagt i processen med modeller, farver, materialer og ikke mindst, at de havde forholdt sig til dimensioner, lysindfald, akustik mv. Det er meget brugbart at arbejde videre med; de er næsten helt professionelle allerede.”
Skolens hjerterum på Aalborg Tekniske Gymnasium, “Bogormen”, skal moderniseres, og den opgave fik eleverne til skolens verdensmålsuge. En spændende proces, der startede med en behovsanalyse. Eleverne undersøgte, hvad rummet bruges til nu, og hvilke ønsker der er til rummet.
Undersøgelsen viste, at der på gymnasiet er mange forskellige fællesskaber, som lokalet skal kunne rumme: studiecafé, mulighed for brætspil, strikke- og hæklecafé, musikjam, arbejdende kunstcafé, hyggehjørne, robotværksted, møder for festudvalg, elevråd og verdensmålsråd, læsehjørne og et sted med mulighed for gruppearbejde og fordybelse. Rummet skal være dynamisk og let at ændre efter behov. Eleverne blev hurtigt enige om, at bordtennis, poolbord og fodboldspil skulle være i et andet rum, hvis der skulle være plads nok.
Billederne viser de flotte modeller, som især var lavet af elever fra studieretningen Industriel Design (Industrielt design). De meget kreative og fantasifulde ideer kom særligt fra eleverne fra studieretningen Innovation og Teknologi (Innovation og teknologi). En spændende proces med maksimal elevinvolvering.
Modellerne er blevet præsenteret for Daarbak som eleverne samarbejder med, og medio december skal eleverne godkende det oplæg, som Daarbak har udarbejdet – herefter skal arbejdet sættes i gang. Det forventes, at rummet er helt klar til brug primo februar.
Skolens bibliotekar, Helle Dorf Kristensen, og jeg faciliterede processen. Det var fedt! Vi har virkelig nogle dygtige og kreative elever. Vi glæder os så meget til at se det færdige resultat.