Industrielt design

Profilfag:

Teknologi A

Design B

Industrielt design

Er du klar til at tænke nyt? Overvejer du at blive fx arkitekt, designer, ingeniør eller konstruktør? Tror du på, at undervisning kan være meget andet end lektier og tavleundervisning? Så er studieretningen Industrielt design lige noget for dig! 

Når du vælger studieretningen Industrielt design, bliver du en del af et kreativt fællesskab. Vi vender undervisningen på hovedet, og hos os er virkeligheden en del af undervisningen. Vi finder løsninger på problemer i samarbejde med lokale virksomheder, arbejder projektorienteret og tager hvert år på studieture på tværs af de tre årgange.

Et kreativt læringsmiljø kræver høj faglighed, engagerede lærere, selvstændighed, engagement, samarbejde og motivation. Det opnår vi sammen på Industrielt design.

Du kan tage denne studieretning på gymnasiet på Øster Uttrup Vej.

Tilmeld dig på optagelse.dk.

Fag og niveauer

Profilfag/studieretningsfag

  • Teknologi A

  • Design B

Obligatoriske fag

  • Idéhistorie B

  • Dansk A

  • Engelsk B

  • Kemi B

  • Fysik B

  • Matematik B

  • Kommunikation/it C

  • Samfundsfag C

  • Biologi C

Teknikfag A - 

vælg mellem:

  • Udvikling og produktion

    • Elektronik

    • Maskin

    • Tekstil

  • Byggeri og energi

    • Arkitektur

    • Konstruktion

  • Proces, levnedsmiddel og sundhed

    • Bioteknologi

    • Gastroscience

    • Livsstil og sundhed

  • Digitalt design og udvikling 

Valgfag

  • 1 løft + 1 C-fag 

Forslag til valgfag

Løft kunne være: matematik A, engelsk A, samfundsfag B, fysik A eller kemi A.

C-fag kunne være: innovation C, materialeteknologi C, psykologi C, tysk C, filosofi C, mediefag C, musik C, idræt C, programmering C eller erhvervsøkonomi C.

PROJEKTER i fagene

De forskellige fag i studieretningen får ofte indholdet i fagene til at omhandle et eller flere aspekter omkring design. Nedenfor ses et par eksempler på nogle af de projekter, som du kan opleve i studieretningen:

Tværfaglige projekter

Projekter i design

Mød en elev

Benedikte Madsen, elev på Industrielt design 

Benedikte Madsen er 18 år, er fra Gjøl og går i 3.g på Industrielt design.  

Benedikte var overbevist om, at hun skulle begynde på et helt almindeligt gymnasium, som de øvrige i hendes familie og vennekreds. Det var først, da hun stod med en folder fra Aalborg Tekniske Gymnasium i hånden, at hun tog et kig på gymnasiets hjemmeside. Derefter var der ikke et sekunds tvivl længere. Det var her, hun hørte til.

Læs Benediktes beskrivelse af livet på HTX i interviewet herunder.

Hvad er det bedste ved at være elev på Aalborg Tekniske Gymnasium?

- Det bedste er, at man kan være sig selv, man skal ikke passe ind i et eller andet bestemt miljø. Når vi for eksempel spiser i kantinen, så sidder vi sammen med dem, der er ved at uddanne sig til håndværkere. Det er fedt, at der plads til så mange forskellige typer.

- Jeg kan også rigtig godt lide, at vores undervisning er gruppeorienteret, at man kan få lov til at være kreativ, og at vi arbejder tværfagligt. For eksempel har vi lavet et teknologiprojekt, hvor vi bruger metoder fra designfaget og noget fra idéhistorie og samfundsfag. Og så er det ofte nogle ret abstrakte arbejdsmetoder, vi arbejder med, som adskiller sig fra den klassiske tavleundervisning.

- Vi har også et rigtig tæt forhold til vores lærere, som er meget engagerede, og man kan virkelig mærke, at de ved noget om deres fag. Vi har bare et sindssygt godt sammenhold på tværs af både klasser og adresser.

Hvad er det fedeste projekt, du har været involveret i?

- Jeg kan komme i tanke om flere, men et af dem var i 2.G, hvor vi havde et tværfagligt projekt, der hed Fra idé til forretning, hvor vi havde matematik, kemi, design og teknologi indover. Her skulle vi udvikle produkter og en forretningsplan, som vi skulle pitche til et udefrakommende dommerpanel. De skulle så vurdere om idéen kunne fungere i virkeligheden. Vi valgte at tage udgangspunkt i Klitmøller og udviklede juicer af lokale råvarer. Vi designede bl.a. logo og bæredygtigt emballage – og så vandt vores idé.

Hvad laver du i din fritid?

- Jeg spiller i et brassband, løber og er sammen med venner og familie. Hen over sommeren og efteråret arbejder jeg i Fårup Sommerland.

Hvilke planer har du for din fremtid?

- Jeg skal i hvert fald lige have et par sabbatår, før jeg starter på noget. Jeg vil gerne ud at opleve verden, og så har jeg tænkt på, om jeg skal en tur i militæret eller på højskole. På sigt kunne jeg rigtig godt tænke mig at komme ind på Industriel design på Designskolen Kolding.

Studieture

Du kommer på studietur 3 gange i løbet af din gymnasietid, hvis du vælger Industrielt design. Vi tager nemlig af sted sammen alle tre årgange hvert år.

I 2020 gik turen til Amsterdam.

Karoline fra 2. U skriver:

Industrielt design tager årligt på en studietur sammen. Turen gik denne gang til Amsterdam, hvor enestående og klassisk arkitektur står i kontrast til de nye moderne bygninger, og hvor mangfoldighed af kulturer og mennesker strømmer gennem gaderne. Studieturene på studieretningen præges af et fagligt fokus, hvor oplevelserne og særværdighederne skal bruges i den daglige undervisningen efterfølgende. Derudover fik vi også fritid til selv at opleve byen og lære hinanden at kende på tværs af klasserne.

Ugens program stod blandt andet på byvandring igennem de karakteristiske og til tider meget moderne byer såsom Rotterdam og Almere. Derudover var besøget på kunstmuseet Rijksmuseum et klart hit. Ikke nok med de mange kunstværker og udstillinger. Den enorme og unikke konstruktionen er et helt værk for sig selv.

Fra 3. U skriver Malthe og Jens: 

Som 3.G’er på linjen er det altid sjovt at få mulighed for at lære studieretningens øvrige elever at kende. En god bustur og et par dage på hotelværelse med de andre klasser giver rig mulighed for at stifte nye bekendtskaber. Dagene i Amsterdam blev brugt på kulturberigende udflugter, bl.a. i form af arkitektoniske byvandringer og historiske museer. At modtage undervisning af lokale eksperter på tværs af fagene gav en ny indsigt i den teori, vi har tilegnet os i den daglige undervisning.

Oplevelserne på dette års studietur afspejler sig i høj grad i dagligdagen på industrielt design. Studieretningen indeholder et tæt samspil mellem fagene, hvilket har fået vores gymnasietid til at gå op i en højere enhed. Projektarbejdet og den problembaserede læring vægtes begge højt på studieretningen.

Videre­uddannelse

Der er mange spændende videreuddannelsesmuligheder efter studieretningen Industrielt design. Eleverne på retningen er typisk interesserede i at læse:

  • Arkitekt

  • Designer

  • Ingeniør 

  • Maskinmester

  • Konstruktør

  • Landskabsarkitekt

samt diverse uddannelser indenfor bæredygtig design, by, energi og miljø, planlægning, indretning m.m. Se flere forslag på adgangskortet.

Lærere på Industrielt design

Louise Pilgaard Othello Cand.mag. Engelsk
Marie Fjordside Kvistgaard Cand.scient i molekylær ernæring og fødevareteknologi Kemi, Biologi, Teknikfag (proces, levnedsmiddel og sundhed, bioteknologi)
Palle Krogholm Thomsen Cand.mag. Samfundsfag, Idéhistorie
Rikke Slot Kristensen Cand.polyt. (arkitektur og design) Design, Teknologi, Teknikfag (byggeri og energi)

Leder for studieretningen

Elida Westergaard Christensen Uddannelseschef +45 2526 6897