Georg Mohr-vinder vil mere endnu
Der var 20 point på spil, da deltagerne ved 2. runde af Georg Mohr-konkurrencen satte sig med de fem opgaver foran sig. For over halvdelen af deltagerne endte det med at give færre end fire point, da resultaterne for konkurrencen for kort tid siden dukkede op på konkurrencens hjemmeside.
Men Magnus Seidenfadens navn stod ret højt på resultatlisten. 17 point. Det havde kun 10 fra hele Danmark klaret bedre.
- Det er ret fedt, for det er en svær konkurrence, hvor der hvert år er rigtigt mange, der ikke får ret mange point, lyder det fra eleven, der er i gang med sit andet år på Aalborg Tekniske Gymnasium.
- Jeg ville da selvfølgelig gerne have haft flere point, men i forhold til at være blandt de 11 bedste i Danmark – og at jeg kun fik 8 point sidste år – så er jeg ekstremt glad for det.
De 17 point er nok til, at Magnus er en af konkurrencens vindere. Det prædikat gives til de deltagere, der har fået 13 eller flere point. Det formåede blot 47 ud af de 963 deltagere.
Hvor der er vilje, er der vej
Med vinderdiplomet følger også en invitation til det såkaldte vinderseminar; en fire-dages matematikfest, hvor den står på foredrag, opgaveløsning og socialt samvær. Nåh ja, og så lige en fire timer lang prøve til sidst også. Uden hjælpemidler.
Det er altså ikke for de bare lidt matematikinteresserede. Der skal seriøs dedikation til, og det er oplagt at tænke, at en som Magnus har fået matematik ind med modermælken. Men sådan har det langt fra været. Hans forældre er, med Magnus’ egne ord, ’mere humanistiske end matematiske’, og matematikken fyldte faktisk ikke særlig meget i den første del af Magnus’ skoletid.
- Faktisk startede det med, at jeg fandt ud af, at jeg var ret dårlig til matematik. Jeg var i hvert fald ikke lige så god som de andre, jeg gik i klasse med i 6. eller 7. klasse, fortæller han.
- Så besluttede jeg mig for at arbejde på at blive bedre. Det var jo egentlig bare for at komme på niveau med de andre, men ja… Så fortsatte det egentlig bare derfra.
Udfordringen ved et godt problem
I virkeligheden er det ikke så meget matematikken, der interesserer ham. Den er mere blot et redskab. Det er problemløsningen, der er spændende. Derfor bruger han også en god bid af sin fritid på at løse opgaver fra forskellige internationale matematikopgaver.
- Det er en sjov udfordring, fordi det ikke som sådan er noget, du kan læse op på. Du skal selvfølgelig kunne din matematik, men det er arbejdet med at regne ud, hvordan du skal anvende matematikken, der er spændende.
Han ved endnu ikke, hvad fremtiden egentlig skal bringe. I hvert fald ikke uddannelses- og jobmæssigt. Ikke andet end en forventning om, at det ’helt sikkert bliver noget med matematik eller fysik’.
Med halvandet år tilbage på Aalborg Tekniske Gymnasium har Magnus da også stadig lidt til at løbe på, inden han behøver tage stilling til, hvad der skal ske derefter. Og indtil da har han rigeligt at få tiden til at gå med. Foruden skolegangen er der førnævnte vinderseminar. Derfra bliver cirka 20 udvalgt til at deltage i blandt andet de nordiske matematikmesterskaber, som Magnus også håber at blive en del af. Og så er der jo tredje skud i bøssen næste år, når Georg Mohr-konkurrencen igen finder sted.
- Nu er jeg gået fra 8 til 17 point, så næste år går jeg selvfølgelig benhårdt efter at få 20 point.