Eleverne på studieretningen robotteknologi har i samarbejde med en gruppe medialogi-kandidatstuderende fra Aalborg Universitet undersøgt muligheden for at integrere robotter i en uddannelsesmæssig kontekst.

Eleverne testede universitetets nye LuxAI-robot, som har en indbygget LLM, for at undersøge, hvordan den kan interagere og bidrage til faglige samtaler i små grupper som en del af undervisningen. Resultaterne viste, at eleverne generelt fandt robotten nyttig til at generere og diskutere ideer samt facilitere et samarbejdsmiljø. Dog manglede robotten evnen til dynamisk at tilpasse sig samtalen og autentisk formidle kropssprog og ansigtsudtryk.

Dette spændende projekt gav ikke kun en høj faglig dimension, men også eleverne på studieretningen robotteknologi en værdifuld indsigt i, hvordan man arbejder med problemorienterede projekter på Aalborg Universitet. Denne arbejdsmetode anvendes også på HTX og forbereder eleverne til projektarbejdet på universitetet.

Projektet uddybes her: https://youtu.be/gBxVSpLTFPQ