📚 Fordybelsesbånd i læsning – en ny vej til ro, refleksion og læselyst

Vi har sat noget nyt i gang i 1.g: Et fast fordybelsestidspunkt til læsning hver 14. dag i grundforløbet. Her handler det ikke om lektier eller test – men om at finde ro, fordybe sig og opdage nye verdener gennem bøger og tekster.

🎯 Hvorfor?

Fordi vi vil styrke elevernes evne til at koncentrere sig, øger deres læsehastighed, udvide deres ordforråd og – vigtigst af alt – inspirere til lystlæsning. Vi vil udfordre TikTok-hjernen og give plads til dyb tænkning og refleksion.
📖 Hvordan?Dansklæreren er med som rollemodel og læser selv. Eleverne medbringer selv noget at læse – en bog, en artikel, et digt – og vi har masser af inspiration og materiale klar på skolen. Helle fra biblioteket har allerede samlet en skattekiste af læsestof, og vi samarbejder med CFU om bogkasser. I vores bogorm er det muligt at låne en bog i ”tillidsbiblioteket”.

🔍 Forskningen bakker op

Når elever får frihed til at vælge og læser af lyst, styrker det både sprog, empati og refleksionsevne. Læsning åbner for nye perspektiver og giver mulighed for at møde liv, tanker og verdener, man ellers ikke ville kende.

💬 Vi håber

...at eleverne får lyst til at læse mere, opdage nyt og mærke, hvad det gør ved dem. For læsning er ikke bare en skoleaktivitet – det er dannelse, liv og fremtid. Vi håber også at eleverne kan finde et fællesskab i en bogklub efter grundforløbet.